یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن روبه رو هستند برفک و یخ زدگی کولر های گازی است، این مشکل ممکن است در فصل تابستان و زمستان به وجود آید و علت های مختلفی هم دارد ما در این مقاله تصمیم داریم در خصوص علت های یخ زدگی کولر گازی و روش های رفع آن مطالبی را به شما ارائه دهیم.

کدام بخش های کولر گازی بیش تر در معرض برفک و یخ زدگی هستند؟

  • پنل خارجی کولر
  • پنل داخلی کولر
  • کندانسور
  • لوله های داخلی

علت یخ زدگی کولر گازی و روش های رفع آن

تمامی بخش های کولر گازی در معرض یخ زدگی قرار دارند این مسئله هیچ ارتباطی به برند این وسیله ندارد، به طور کلی بیش ترین بخش از کولر که ممکن است دچار یخ زدگی و برفک شود لوله های داخلی میباشد در ادامه به علل گوناگون یخ زدگی کولر گازی خواهیم پرداخت.

برفک و یخ زدگی کولر گازی

بسته بودن مسیر لوله ها

اگر کولر های گازی به موقع سرویس نشود لوله های داخلی دستگاه دچار گرفتگی خواهند شد، به همین جهت بهتر است به صورت دوره ای به خصوص قبل از شروع فصل گرما کولر خود را سرویس نمایید.

نرسیدن گاز کافی به دستگاه

از جمله اصلی ترین علت های یخ زدن کولر های گازی نرسیدن گاز به دستگاه میباشد، به طور کلی گاز از جمله مهم ترین عواملی است که باعث ایجاد سرما در کولر های گازی می شود و نرسیدن گاز یا کمبود آن سبب یخ زدگی لوله های داخلی کولر خواهد شد برای رهایی از این مشکل باید به صورت دوره ای گاز دستگاه را شارژ نمایید.

برفک و یخ زدگی کولر گازی

خرابی سنسورهای داخلی

سنسور ها نیز یکی از قطعاتی هستند که در ایجاد هوای سرد دستگاه بسیار موثر بوده و در صورتی که به خوبی کار نکرده و دستورات را به موقع صادر نکنند کولر دچار یخ زدگی می شود، خرابی سنسور های داخلی را میتوان شایع ترین علت در یخ زدگی کولر های گازی دانست.

کثیف بودن فیلترها

از دیگر مواردی که منجر به یخ زدگی کولر گازی میشود کثیف بودن فیلتر در یونیت خارجی و داخلی است، کثیف بودن یونیت داخلی باعث می شود هوای گرم از کویل و لوله های سرد کننده عبور نکرده و با خارج شدن از بخش خروجی دستگاه، باعث یخ زدگی لوله ها شود، کندانسور خارجی هم میتواند به علت کثیف بودن و عدم تبادل هوای مطلوب به داخل این مشکل را ایجاد نماید.

برفک و یخ زدگی کولر گازی

استفاده مداوم از دستگاه

یکی دیگر از عواملی که منجر به یخ زدگی کولر میشود استفاده از آن به صورت مداوم می باشد زمانی که دستگاه به صورت دائم ساعت ها مشغول به کار باشد معمولا این مشکل ایجاد خواهد شد بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل بعد از گذشت مدت زمانی کولر را خاموش نمایید.

خرابی فن داخلی دستگاه

همان طور که میدانید فن دستگاه وظیفه ی مکش هوای گرم از بیرون به داخل را دارد و در صورتی که به درستی کار نکند منجر به یخ زدگی خواهد شد، گاهی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله سوختگی یا کثیف بودن فن به خوبی کار نکند.

برفک و یخ زدگی کولر گازی

سخن آخر:

بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل به طور مرتب دستگاه خود را سرویس کنید با این کار علاوه بر این که از مشکل یخ زدگی کولر گازی جلوگیری می کنید میتوانید باعث افزایش طول عمر دستگاه خود شوید، در پایان در صورتی که با این مشکل مواجه شده اید و نتوانستید آن را برطرف سازید میتوانید با سرویسکاران مجموعه ی پارسه گستر تماس بگیرید، متخصصین این مجموعه میتوانند در سریع ترین زمان مشکل مربوطه را برطرف سازند.