گرم نشدن غذا بعد از اجرای دستور مربوطه در ماکروفر (ماکروویو) یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن رو به رو شده اند، گرم کردن غذا به عنوان اصلی ترین وظیفه ی این دستگاه به شمار رفته و در صورت اختلال و عدم کارایی مناسب میتواند کلافه کننده باشد، از آن جایی که بسیاری از افراد در طول روز با این مشکل مواجه می شوند ما تصمیم گرفتیم در این مقاله دلایل گرم نشدن غذا در ماکروویو را به زبان ساده توضیح دهیم، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اصلی ترین دلایل گرم نشدن غذا در ماکروویو

مشکل در میکروسوییچ درب (Door Switch)

گاهی ممکن است علت گرم نشدن غذا در ماکروفر خرابی میکروسوئیچ درب باشد، در صورت خرابی این قطعه، برد الکترونیکی متوجه بسته بودن درب نشده و نمیتواند فرمان گرم کردن غذا را به دستگاه بدهد، پس در قدم اول از سلامت میکروسوییچ درب دستگاه مطمئن شوید، معمولا بیش تر ماکروفرها دارای 3 یا 4 عدد میکروسوئیچ می باشند.

دلایل گرم نشدن غذا در ماکروویو

مشکل در دیود (Diode)

از دیگر عواملی که سبب میشود غذا در داخل ماکروویو به خوبی گرم نشود خرابی دیود می باشد برای بررسی از خرابی دیود باید مراحل ذیل را انجام دهید:

  • دستگاه را از برق خارج کنید.
  • از آن جا که دیود از یک طرف به بدنه و از سمت دیگر به خازن متصل است باید خازن را دشارژ کرده و دیود را از مدار خارج نمایید.
  • با کمک مولتی متر و قرار دادن آن بر روی دو پایه دیود می توانید متوجه شوید که آیا دیود نیاز به تعویض دارد یا خیر.

دلایل گرم نشدن غذا در ماکروویو

مشکل در لامپ مگنتران (Magnetron)

همان طور که پیش تر اشاره شد یکی از وظایف اصلی گرم کردن غذا در داخل ماکروفر بر عهده ی لامپ مگنتران میباشد، این لامپ با تولید امواج الکترومغناطیسی قادر به گرم کردن غذا می باشد برای رفع این مشکل باید به طریق ذیل عمل کنید:

  • دستگاه را از برق خارج نمایید.
  • خازن را دی شارژ کنید.
  • سالم بودن فیوز حرارتی را بررسی نمایید.
  • از سلامت پروانه های فن مطمئن شوید.
  • توسط اهم متر مقاومت پایه های صفحه را بررسی کنید، مقاومت باید 3 اهم باشد.
  • و در آخر ترمینال های خروجی لامپ مگنترون را بررسی کنید

لازم به ذکر است لامپ مگنتران قابل تعمیر نبوده و در صورت خرابی باید برای تعویض آن اقدام کنید.

دلایل گرم نشدن غذا در ماکروویو

مشکل در ترانس های ولتاژ

ترانس های ولتاژ وظیفه دارند ولتاژ 220 ولت را به 2000 رسانده و برای تولید امواج الکترومغناطیسی در اختیار لامپ مگنترون قرار دهند، در صورتی که ترانس های ولتاژ خراب باشند و نتوانند ولتاژ را به 2000 برسانند لامپ روشن نشده و نمی تواند امواج الکترومغناطیسی تولید نماید در این صورت غذا داخل ماکروویو گرم نخواهد شد.

معمولا ایجاد صدا یا تولید دود و بوی سوختگی نشانه هایی از عدم کارایی مطلوب و خرابی ترانس های ولتاژ دستگاه می باشند.

دلایل گرم نشدن غذا در ماکروویو

مشکل در خازن

گاهی اوقات ممکن مشکل گرم نشدن غذا در ماکروفر به دلیل خرابی خازن اتفاق افتاده باشد همان طور که میدانید خازن وظیفه ی تبدیل جریان متناوب به مستقیم را بر عهده دارد، با ورود جریان مستقیم به ترانس های ولتاژ و افزایش ولتاژ به لامپ مگنتران انرژی لازم برای طبخ و گرم شدن مواد غذایی فراهم خواهد شد و در صورت خرابی این قطعه و کار نکردن خازن ترانس،مگنترون به درستی کار نمی کند و غذا داخل ماکروفر گرم نخواهد شد.

بهتر است برای بررسی سلامت خازن از شخص متخصص در این زمینه کمک بگیرید برای این کار لازم است ابتدا دستگاه را از برق خارج کرده و با کمک مولتی متر خازن ها را بررسی نمایید.

دلایل گرم نشدن غذا در ماکروویو

مشکل در برد

از دیگر عواملی که منجر میشود غذای شما داخل ماکروویو گرم نشود خرابی برد الکترونیکی دستگاه می باشد چرا که کوچکترین مشکل در برد دستگاه سبب اختلال در عملکرد ماکروویو خواهد شد.

سخن آخر:

بهتر است در هنگام بروز چنین مشکلاتی در صورت نداشتن تجربه ی کافی و به دلیل وجود خطراتی مانند برق گرفتگی از تعمیرکار حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید، تعمیرکاران مجموعه ی ما (پارسه گستر) با برخورداری از بالاترین آموزش های تخصصی در زمینه ی تعمیرات انواع ماکروفر ها میتوانند مشکل مربوط به دلایل گرم نشدن غذا در ماکروویو را به راحتی تشخیص داده و در صورت نیاز اقدام به تعویض قطعه ی مربوطه کنند.