همان طور که میدانید یخچال یکی از لوازم کاربردی در منازل بوده که علاوه بر خنک نگه داشتن مواد غذایی از فاسد شدن آن ها نیز جلوگیری می کند، اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف سر و صدا های عجیب و ناهنجاری از یخچال به گوش برسد، البته ایجاد هر صدایی دلیل بر خرابی یخچال نبوده و در صورتی که صدا های بلند و عجیبی به گوش برسد باید برای رفع مشکل فکری کرد، ما در این مقاله تصمیم گرفتیم به مهمترین دلایل ایجاد سر و صدای یخچال بپردازیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بهتر است برای تشخیص علت صدای یخچال ابتدا توجه کنید که این صدا از کدام بخش شنیده میشود و بعد در خصوص تعمیر یا تعویض قطعه ی مربوطه اقدام کنید.

  • ایجاد صدا از کف یخچال: در صورتی که صدای از کف یخچال به گوش برسد احتمالا این صدا مربوط به شل شدن سینی تخلیه می باشد با محکم کردن اتصال مربوطه میتوان از بروز این صدا جلوگیری کرد.
  • ایجاد صدا از پشت یخچال: اگر صدای ایجاد شده از قسمت پشت یخچال باشد مشکل میتواند به دلیل خرابی در کمپرسور، تایمر ضد برفک یا کندانسور باشد.
  • ایجاد صدا از داخل یخچال: اگر صدا از بخش داخلی یخچال باشد فنی که هوا را بین فریزر و یخچال گردش میدهد دچار مشکل شده است و باید برای تعویض آن اقدام شود.

سر و صدای یخچال

علت سر و صدای یخچال

ایجاد صدا از یخچال به برند و شرکت سازنده ی یخچال مرتبط نمی باشد و ممکن است هر کدام از این برند ها به دلایل مختلف صدا های عجیب و آزار دهنده ای ایجاد کنند از اصلی ترین دلایل سر و صدای یخچال میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.

از تراز بودن یخچال مطمئن شوید

در صورتی که صدای عجیبی از یخچال به گوش رسید بهتر است در قدم اول از تراز بودن یخچال مطمئن شوید گاهی به دلیل تراز نبودن، کارکرد اجزای مختلف مانند کمپرسور مختل شده و صدایی از یخچال به گوش میرسد.

خرابی موتور فن اواپراتور: دلیل اصلی ایجاد صدای یخچال

از دیگر علت های اصلی بروز صدای ناهنجار از یخچال، مشکل در موتور فن اواپراتور می باشد این قطعه در زمانی که کمپرسور مشغول کار است وظیفه دارد هوا را به کویل ها انتقال دهد، برای تشخیص سالم یا خراب بودن این قطعه باید از بخش فریزر، بدنه محافظ فن را خارج کنید اگر بر روی موتور برفک قرار گرفته است برفک را پاک کرده و پروانه را بچرخانید اگر پروانه فن به راحتی نچرخد این قطعه باید تعویض شود، لازم به ذکر است اگر فن اواپراتور به صورت دوره ای سرویس و روغن کاری شود میتواند بدون بروز مشکل سال های طولانی کار کند.

فن یخچال را به دقت بررسی کنید

فن یخچال از جمله اصلی ترین قطعاتی است که عهده دار سرمایش و انتقال هوای خنک به محفظه می باشد، در صورتی که فن شکسته شود یا به دلیل ایجاد برفک به آن برخورد کند صدای ناهنجار و عجیبی از یخچال به گوش میرسد، برای رفع این مشکل باید آن را تمیز کرده یا در صورت شکسته بودن فن آن را تعویض کنید.

سر و صدای یخچال

کارکرد نامناسب موتور فن کندانسور

موتور فن کندانسور یکی دیکر از قطعاتی است که وظیفه ی گردش هوا در یخچال را بر عهده دارد، یخچال های امروزی که بدون برفک هستند از کویل های کندانسور که با فن خنک میشوند استفاده می کنند، همان طور که گفته شد فن کندانسور با گردش هوا بر روی کویل از حرارت آن ها کم و به تبخیر آب های ناشی از برفک زدایی کمک میکند، گاهی ممکن است علت ایجاد صدای ناهنجار یخچال خرابی فن کندانسور باشد، از آن جایی که این قطعه همزمان با کمپرسور و اواپراتور کار می کند تشخیص اینکه کدام قطعه دچار مشکل شده است ممکن است کمی دشوار باشد، فن کندانسور در کنار کمپرسور و در بخش پایینی یخچال قرار گرفته است بهتر است با تمیز کردن این بخش از خرابی آن جلوگیری کرده و به افزایش طول عمر این قطعه کمک کنید.

سخن آخر:

ما در این مقاله به مهمترین دلایلی که باعث ایجاد صدای عجیب از یخچال میشود پرداختیم، امیدواریم که با مطالب ارائه شده در این بخش مشکل شما برطرف شود اما در صورتی که نتوانستید مشکل را برطرف کنید بهتر است از سرویس کار متخصص در این زمینه کمک بگیرید، سرویس کاران مجموعه ی پارسه گستر در سریع ترین زمان جهت عیب یابی و رفع مشکل در محل حاضر خواهند شد.