اجاق گازها از جمله مهم ترین و پرکاربردترین وسایل در خانه و آشپزخانه ها میباشند، قطعا وجود مشکل در اجاق گازها پخت و پز را مختل خواهد کرد یکی از مشکلاتی که ممکن است تمامی افراد بارها با آن روبه رو شده باشند روشن نماندن شعله های اجاق گاز می باشد، برای همین ما تصمیم گرفتیم در ادامه این مقاله به علت و روش هایی که چرا شعله های اجاق گاز روشن نمی ماند بپردازیم.

تمیز کردن مشعل اجاق گاز

یکی از اصلی ترین دلایلی که ممکن است باعث روشن نماندن شعله های اجاق گاز شود کثیف بودن شعله می باشد، ریختن پسماند مواد غذایی، چربی و روغن میتواند باعث کثیف شدن مشعل اجاق و روشن نماندن شعله شود بهتر است در صورت بروز این مشکل در قدم اول اقدام به تمیز کردن مشعل های اجاق کنید.

بررسی ولوم اجاق گاز

در صورتی که ولوم اجاق گاز به درستی نچرخد این امر میتواند نشان دهنده ی عدم کارکرد مناسب آن باشد، و این موضوع میتواند منجر به روشن نماندن شعله های اجاق گاز شود پس بهتر است در صورت بروز این مشکل از سلامتی ولوم اجاق گاز مطمئن شوید. به طور کلی گیر کردن، نچرخیدن، هرز بودن یا محکم بودن ولوم اجاق گاز نشان دهنده ی خرابی این قطعه خواهد بود.

چرا شعله های اجاق گاز روشن نمی ماند؟

قرار نداشتن  سر شعله در جای خود

گاهی ممکن است بعد از تمیز کردن اجاق گاز سر شعله ها جابه جا شوند، در صورتی که سر شعله به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد عملکرد اجاق گاز را با اختلال رو به رو خواهد کرد، پس در صورت روشن نماندن شعله ی اجاق، بررسی نمایید تا مطمئن شوید سر شعله در جای خود قرار گرفته است.

گرفتگی ورودی گاز

در صورتی که با روشن کردن شعله های اجاق، تمامی آن ها به خوبی روشن شوند و تنها یک شعله ی اجاق روشن نشود ممکن است علت بروز این مشکل گرفتگی ورودی گاز باشد، بیشتر اوقات ریختن مایعات و چربی بر روی شعله باعث ایجاد گرفتگی روزنه ی شعله و روشن نماندن آن خواهد شد.

در این صورت اگر شعله نارنجی باشد مطمئن باشید ریختن چربی باعث اختلال در عملکرد و روشن ماندن شعله شده است و باید برای تمیز کردن شعله ی مربوطه اقدام نمایید.

بررسی ترموکوپل

تمامی اجاق گازهای جدید که اخیرا به بازار عرضه شده اند دارای سیستم جلوگیری از آتش سوزی میباشند که برقراری این امنیت بر عهده ی ترموکوپل خواهد بود به طوری که در صورت بروز مشکل در عملکرد اجاق گاز به صورت اتوماتیک جریان گاز قطع شده و از روشن ماندن شعله های اجاق جلوگیری خواهد شد، گاهی اوقات ممکن است مشکل و خرابی در این قطعه باعث روشن نماندن شعله ی اجاق گاز شود.

چرا شعله های اجاق گاز روشن نمی ماند؟

بررسی جرقه زن

معمولا در اجاق گازها قطعه ای با نام جرقه زن جهت روشن کردن شعله های اجاق گاز وجود دارد که در صورت خرابی یا عدم کارکرد مناسب این قطعه، باعث میشود شعله ی اجاق روشن نماند.

برای اینکه از سالم بودن این قطع در اجاق گاز مطمئن شوید میتوانید بعد از سرد شدن شعله جرقه زن را با دست تکان دهید در صورتی که این قطع به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد باید برای تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید.

سخن آخر:

ما در این مقاله به دلایل مختلفی که چرا شعله های اجاق گاز روشن نمی ماند پرداختیم و سعی کردیم ساده ترین روش ها برای حل این مشکل را به شما معرفی کنیم، امیدواریم با مطالعه ی این مطلب بتوانید مشکل مربوطه را رفع نمایید اما در صورتی که با انجام مراحل عنوان شده نتوانستید مشکل را برطرف سازید باید از یک متخصص و تعمیرکار اجاق گاز کمک بگیرید. که میتوانید با متخصصین و نیرو های پارسه گستر این مشکل را حل کنید.